سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که بر اثر هر گناهی از برادرانش کناره گیری کند، دوستانش کم شوند . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 96 اسفند 28 , ساعت 10:31 عصر

 

Rate this post

همانطور که در نوشته ای دیگر تحت عنوان کاربرد های بلاک چین توضیح دادیم، سه فناوری اصلی در ساختار بلاک چین وجود دارد. هیچ کدام از این سه فناوری جدید نیستند و همگی از قبل وجود داشتند ولی کاربردی که از ترکیب آن ها به دست آمده جدید است. این سه فناوری عبارتند از رمز نگاری کلید خصوصی، یک شبکه توزیع شده با یک دفتر کل اشتراکی و یک انگیز بزرگ که صرف ارائه خدمات به تراکنش ها، ثبت اسناد و تامین امنیت می شود. در ادامه توضیحی درباره همکاری این سه فناوری در کنار هم برای ایمن سازی روابط دیجیتالی و شیوه کارکرد بلاک چین می دهیم.

تحلیل شیوه کارکرد بلاک چین

کلید های رمز نگاری شده

می خواهیم برای روشن شدن ماجرا با مثال پیش برویم. فرض کنید دو فرد در اینترنت می خواهند معامله ای را انجام دهند.

دو شخص در ارتباط با هم در بلاک چیندو شخص در ارتباط با هم در بلاک چین

هر کدام آن ها کلید خصوصی و هم کلید عمومی دارند.

ارتباط از طریق کلید های خصوصی و عمومیارتباط از طریق کلید های خصوصی و عمومی

هدف اصلی این بخش از فناوری بلاک چین این است که یک مرجع هویت دیجیتال ایمن بسازد. تعیین هویت بر پایه در این شبکه بر پایه ترکیبی از کلی های رمز نگاری شده خصوصی و عمومی است.

امضای دیجیتال در بلاک چینامضای دیجیتال در بلاک چین

ترکیب این کلید ها بیانگر نوعی مجوز است که یک امضای دیجیتال کاربردی را می سازد و از طرفی این امضای دیجیتال مالکیت را به شکل قوی کنترل می کند.

هویت

اما کنترل مالکیت برای ایمن سازی ارتباطات دیجیتالی کافی نیست. با این که مسئله اعتبار سنجی مجوز یک کاربر حل می شود، باید در ترکیب با نوعی ساز و کار تایید تراکنش و مجوز ها کار کند.

در مورد بلاک چین این موضوع با شبکه توزیع شده آغاز می شود.

یک شبکه توزیع شده

مزایا و نیاز به یک شبکه توزیع شده می تواند از روی این جمله فهمیده شود که “اگر در یک جنگل درختی قطع شود و بر روی زمین بیافتد و کسی آن دور و بر نباشد که صدای افتادن آن را بشنود، می توان گفت که این اتفاق اصلا صدایی نداشته است”.

در چنین حالتی اگر دوربینی در آن جنگل باشد که افتادن درخت را ثبت کند، می توانیم مطمئن شویم که درخت افتاده است چرا که ما مدرک بصری داریم اگر چه نمی توانیم دلیل و چگونگی افتادن آن را متوجه شویم.

بیشتر ارزش بلاک چین بیت کوین این است که شبکه ای بزرگ است که تایید کنندگان اعتبار مانند یک دوربین عمل می کنند و به یک توافق می رسند که بر روی یک چیز و یک زمان یکسان شاهد اتفاقی بوده اند. حالا در این شبکه به جای دوربین از با استفاده از ریاضیات این تایید ها را انجام می دهند.

به صورت خلاصه، اندازه شبکه برای ایمن سازی اش مهم است.

این موضوع یکی از جذابیت خای بلاک چین بیت کوین است. این بلاک چین بسیار بزرگ می باشد و کلی قدرت محاسباتی به خود جذب کرده است. در زمان نوشتن این مقاله بیت کوین با 3,500,000 تراهش بر ثانیه ایمن شده است و در مقایسه با جمع بزرگترین بانک ها که حدودا 10,000 می باشد، بسیار بیشتر است.

اتریوم که هنوز خیلی گسترش پیدا نکرده است، با 12?5 تراهش بر ثانیه ایمن شده در حالی که با توجه به این که دو سال فعالیتش را شروع کرده و در حالت آزمایشی است از گوگل بیشتر است.

سیستم ثبت

ساز و کار تبادلات در سیستم Blockchainساز و کار تبادلات در کارکرد بلاک چین

زمانی که کلید های رمز نگاری شده در این شبکه ترکیب می شوند، یک شکل کاربردی از تعاملات دیجیتال به وجود می آید. فرآیند با شخص A شروع می شود که کلید خصوصی آن ها را بر می دارد نوعی اطلاع رسانی می کند. در مورد بیت کوین، چیزی که شما می فرستید مقداری ارز رمز پایه است و آن را به کلید عمومی B پیوست می کنید.

پروتکل

قوانین ساخت بلاک ها در بلاک چینقوانین ساخت بلاک ها در بلاک چین

یک بلاک شامل یک امضای دیجیتال، برچسب زمان و اطلاعات مربوط است که به همه گره ها در شبکه ارسال می شود.

قوانین ارائه خدمات در کارکرد بلاک چینقوانین ارائه خدمات در کارکرد بلاک چین

پروتکل خدمات شبکه

یک شخص واقع گرا ممکن است مثال “اگر در جنگل درختی بیافتد” را با این سوال به چالش بکشد که : چرا باید میلیون ها کامپیوتر با دوربین هایی منتظر ثبت افتادن یک درخت باشند؟ به عبارت دیگر شما چگونه قدرت محاسباتی را برای ارائه خدمات به شبکه و به منظور ایمن سازی آن جذب می کنید؟

برای بلاک چین های عمومی و باز، این موضوع شامل استخراج می شود. استخراج از یک رویکرد منحصر به فرد به یک سوال باستانی اقتصاد ساخته شده است، همکاری همگان برای منافع شخصی.

در استفاده از بلاک چین در ازای وقف کردن قدرت پردازشی کامپیوتر خود برای ارائه خدمات به شبکه پاداشی برای یکی از کامپیوتر ها وجود دارد. علاقه یک شخص برای کمک به سرویس دهی به نیاز های عموم استفاده می شود.

در مورد بیت کوین، هدف پروتکل از بین بردن این احتمال است که یک بیت کوین در تراکنش های متفاوتی در یک زمان مورد استفاده قرار بگیرد که در چنین حالتی تشخیص آن سخت است.

در این صورت است که بیت کوین نقشی مانند طلا دارد. بیت کوین ها و واحد اندازه گیری کوچک تر آن یعنی ساتوشی باید برای صاحب شدنش منحصر به فرد و دارای ارزش باشند. برای دست یابی به این هدف گره ها به شبکه برای ساخت و نگهداری تراکنش های هر بیت کوین با کار بر روی مسائل ریاضی اثبات کار کمک می کنند.

اساسا این افراد با قدرت پردازشی خود رای می دهند و عقیده خود را درباره بلاک ایجاد شده جدید اعلام می کنند که آیا معتبر است یا خیر. زمانی که تعداد زیادی ماینر به یک راهکار مشترک برسند، یک بلاک جدید به زنجیره اضافه می کنند. در این بلاک زمان ثبت می شود و همچنین شامل داده ها یا پیام هایی است.

نمونه ای از زنجیره بلاک ها:

نمونه ای از بلاک در بلاک چیننمونه ای از بلاک در کارکرد بلاک چین

نوع، مقدار و تایید می تواند در هر بلاک چین متفاوت باشد. این موضوع بستگی به پروتکل یا همان قوانین بلاک چین و معیار هایی که برای تایید تراکنش یا تایید ساخت یک بلاک جدید دارد. فرآیند تایید می تواند برای هر بلاک چین طراحی شود. زمانی که گره های کافی به یک توافق در مورد این که تراکنش ها قرار است چگونه تایید شود، برسند هر قانون مورد نیاز و انگیز می تواند ایجاد شود.

دیدکلی نسبت به کارکرد بلاک چیندیدکلی نسبت به کارکرد بلاک چین

این موقعیتی برای مزه مزه کردن است و مردم فقط شروع به تجربه می کنند.

در حال حاضر در دورانی از توسعه بلاک چین هستیم که چنین تجربه هایی آغاز شده اند. تنها نتیجه ای که تا الان بدست آمده این است که هنوز به طور کامل مهارت های بلاک چین را درک نکرده ایم.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ